Legokonstruktion
Lektion 2
Analog programmering, Datalogiskt tänkande, Kodpedagogerna, Samarbete
Fortsatt introduktion av programmering, den här lektionen syftar till att träna sig på att ge och ta instruktioner.
Eleverna har förutbestämt antal legobitar i dubbel uppsättning. De ska nu sitta rygg mot rygg eller med en skärm mellan sig. Den programmerande eleven ska konstruera ett bygge av legobitarna och sedan förklara för den andra eleven (datorn) hur bitarna ska sitta ihop. När elevparet testat detta en gång så byter de uppgifter.
Alltefter som de klarar uppgifterna kan de få fler och fler legobitar och därmed svårare uppgifter. Eftersom legobitar har väldigt olika storlek och form kan man ha lättare eller svårare svårighetsgrad. Det vill säga större bitar kan göra att det är svårare att förklara en exakt position för bygget.
När eleverna är klara kan det vara bra med en gemensam avslutning där ni pratar om hur det gick, vad som var svårt/lätt, hur man skulle kunna göra annorlunda och så vidare.
40-60 minuter
Lego/Duplo
Dator
Projektor
Bildspel (Klicka på "skrivskyddad" för att öppna filen)
Exit ticket
LGR11
Teknik
- Att styra föremål med programmering. (Sida 284)
- Några föremål i elevens vardag och hur de är anpassade efter människans behov. (Sida 284)
Matematik
- Hur entydiga stegvisa instruktioner kan konstrueras, beskrivas och följas som grund för programmering. Symbolers användning vid stegvisa instruktioner. (Sida 57)
Förberedelser
Titta gärna på Kodpedagogerna avsnitt 3 själv före lektionen.
Ta fram Duplo/Lego och gärna förbereda att dela upp uppdelningen av bitar till varje grupp.
Förbered även par att arbeta i.
Arbetsgång
- Gemensam genomgång, börja lektionen med repetition av programmeringens grunder i det bildspel som användes förra lektionen.
- Berätta om uppgiften och visa avsnitt 3 av Kodpedagogerna.
- Dela in eleverna i grupper om två, dela ut legobitar till eleverna.
- Koda varandra, låt eleverna programmera varandra.
- Pararbete - lättare/svårare uppgifter?
- Gemensam avslutning, samla gärna alla elever och utvärdera hur det gick.
Tips!
Fråga gärna eleverna efter övningen om någon av deras ”datorer” frågade några frågor eller drog egna slutsatser?