Styra rosa planeten
Lektion 6
Eleven fortsätter att bygga med orange, blå programmeringsblock utifrån ett givet uppdrag. Vi lägger till fler block och funktioner, blå, ljusblå och gul. Koden ska sedan testas och utvärderas. Eleverna ska programmera så att det går att styra objektet, planeten, med tangenttryckningar och piltangenterna. Använd blocken gul, för alltid och om-då samt ljusblå, tangent-nedtryckt för att styra. Gå igenom koordinatsystemet för att förstå vänster, höger, upp, ned, + och -. Visa även tangenttryckningarnas storlek och förflyttningar 10 och -10 för att förstå objektets riktning.
• Repetera koordinatsystemet, koordinater, x och y, + och – samt olika riktningar som vänster och höger.
• Förklara gul, om – då.
• Förklara ljusblå, tangent – nedtryckt.
• Visa hur man kopierar kodslingor.
• Förklara blå, ändra x och y.
• Programmera den rosa planeten så att man kan styra objektets rörelse med hjälp av tangenttryck.
Vi programmerar ett flöde, med upprepningar och olika val.
30-60 minuter
Projektor
Dator/Surfplatta
Ladda ner och installera:
Scratch
Länkar till övningar:
Scratch Övning
Extra övning
Pyonkee Övning
Extra övning
LGR11
Teknik
- Att styra egna konstruktioner eller andra föremål med programmering. (Sida 285)
Matematik
- Koordinatsystem och strategier för gradering av koordinataxlar. (Sida 59)
- Hur algoritmer kan skapas och användas vid programmering. Programmering i visuella programmeringsmiljöer. (Sida 59)
Förberedelser
Skriv eventuellt ut elevuppdraget.
Arbetsgång
- Gemensam genomgång.
- Programmera.
- Testa och utvärdera programmet.
- Utveckla och ta programmet till nästa nivå.
Om eleverna är snabba kan de fortsätta med "Extraövning".

Tips!
Det finns två sätt att koda för att styra med piltangenter. Demonstrera gärna detta för eleverna.
Titta gärna på klippet om hur du kan styra en sprajt på olika sätt.