Malte, rotationsstil
Lektion 3
Blockprogrammering, Datalogiskt tänkande, Koordinatsystem, Loop, Sekvens
Eleven fortsätter att bygga med orange och blå programmeringsblock utifrån ett givet uppdrag. Koden ska sedan testas och utvärderas.
• Förklara blå funktioner gå till, sätt rotationsstil, glid och peka i riktning.
• Repetera koordinater och olika riktningar.
• Övning, programmera Malte så att han går från Start till 1,2,3,4,5 samt att han pekar och har näsan i rätt riktning och sedan går tillbaka till start.
Det kan vara svårt att förstå ”rotationsstil”, så gå igenom det grundligt.
Rotationsstil finns i tre lägen:
• Rotera: Sprajten kan rotera 360 grader.
• Höger-vänster: Sprajten kan bara vända sig åt höger
eller åt vänster.
• Rotera inte: Sprajten kan INTE rotera eller vända.
30-60 minuter
Projektor
Dator/Surfplatta
Ladda ner och installera:
Scratch
Länkar till övningar:
Scratch Övning
Extra övning
Pyonkee Övning
Extra övning
Facit till övningarna:
Scratch Övning
Extra övning
LGR11
Matematik
- Hur algoritmer kan skapas, testas och förbättras vid programmering för matematisk problemlösning. (Sida 61)
- Strategier för problemlösning i vardagliga situationer och inom olika ämnesområden samt värdering av valda strategier och metoder. (Sida 61)
Förberedelser
Skriv eventuellt ut elevuppdraget.
Arbetsgång
- Gemensam genomgång.
- Programmera.
- Testa och utvärdera programmet.
- Utveckla och ta programmet till nästa nivå.
Om eleverna är snabba kan de fortsätta med "Extra övning".

Tips!
Rotationsstil behöver främst ändras till vänster-höger när Sprajten ska titta åt vänster, annars hamnar den lätt upp och ner. Sedan behöver den ändras tillbaka till Rotera om man vill kunna titta uppåt eller neråt.