Hjul på vift
Lektion 8
Eleven fortsätter att bygga med orange och blå programmeringsblock utifrån ett givet uppdrag. Vi repeterar block och funktioner, blå, ljusblå och gul. Koden ska sedan testas och utvärderas.
Eleverna ska programmera så att det går att styra objektet, hjulet, i y-led med tangenttryckningar och sedan i x-led. Använd blocken gul, för alltid och om-då samt ljusblå, tangent-nedtryckt för att styra. Repetera koordinatsystemet för att förstå x och y, + och -. Visa även tangenttryckningarnas storlek och förflyttningar 10 och -10 för att förstå objektets riktning.
Vi lägger även till att ”vända i grader” för att få hjulet att rulla.
• Repetera koordinatsystemet, koordinater, x och y, + och – .
• Repetera gul, om – då.
• Repetera ljusblå, tangent – nedtryckt.
• Repetera hur man kopierar kodslingor.
• Förklara blå, ändra x och y, + och -.
• Programmera hjulet så att man kan styra dess rörelse med hjälp av tangenttryck.
• Vi lägger till att ”vända i grader” för att få hjulet att rulla.
30-60 minuter
LGR11
Matematik
- Hur algoritmer kan skapas, testas och förbättras vid programmering för matematisk problemlösning. (Sida 61)
- Strategier för problemlösning i vardagliga situationer och inom olika ämnesområden samt värdering av valda strategier och metoder. (Sida 61)
Förberedelser
Skriv eventuellt ut elevuppdraget.
Arbetsgång
- Gemensam genomgång.
- Programmera.
- Testa och utvärdera programmet.
- Utveckla och ta programmet till nästa nivå.

Tips!
Programmera så att hjulet vänder sig 15 grader vid varje klick på en av piltangenterna.
Titta gärna på klippet om hur du kan styra en sprajt på olika sätt.