Använda flera figurer
Lektion 5
App, Blockprogrammering, Förminska, Förstora, Scratch
Eleven fortsätter att bygga med orange, blå programmeringsblock utifrån ett givet uppdrag. Vi lägger till fler block och funktioner. Koden ska sedan testas och utvärderas. Eleverna ska programmera flera objekt i Scratch/Pyonkee och använda sig av startblock grön flagga- och olika blå rörelseblock för att få flera objekt att starta på en viss position och sedan förflytta och röra sig mellan olika bestämda mönster och koordinater. Använda gul loop ”för alltid”. Objekten i denna övning ska dessutom påverka varandra och peka i rätt riktning enligt instruktioner.
• Förklara och repetera blå funktioner som gå till, glid, peka mot, vänd, grader.
• Repetera koordinater, x och y, + och – samt olika riktningar som vänster och höger.
• Programmera ugglan, planeten och rymdskeppet enligt de instruktioner som finns.
• Gå igenom hur man programmerar flera Sprajtes som påverkar varandra.
Vi programmerar en sekvens med repetition (loop).
💪✨ Nu har eleverna klarat Level 2!! Efter denna lektion finns möjlighet för dig som pedagog att dela ut diplom till dina elever. Detta behovet varierar beroende på elevgruppen du har.
30-60 minuter
Projektor
Dator/Surfplatta
Ladda ner och installera:
Scratch
Länkar till övningar:
Scratch Övning
Extra övning
Pyonkee Övning
Extra övning
Facit till övningarna:
Scratch Övning
Extra övning
Efter avslutad lektion:
Diplom
LGR11
Matematik
- Hur algoritmer kan skapas, testas och förbättras vid programmering för matematisk problemlösning. (Sida 61)
- Strategier för problemlösning i vardagliga situationer och inom olika ämnesområden samt värdering av valda strategier och metoder. (Sida 61)
Förberedelser
Skriv eventuellt ut elevuppdraget.
Arbetsgång
- Gemensam genomgång.
- Programmera.
- Testa och utvärdera programmet.
- Utveckla och ta programmet till nästa nivå.
Om eleverna är snabba kan de fortsätta med "Extraövning".

Tips!
Det kan vara bra att lyfta med elever "att rotera runt egen axel" och hur flera Sprajtes kan påverka varandra.