Gå på väggarna
Lektion 3
App, Blockprogrammering, Repetition, Scratch jr
Vi fortsätter att programmera och koda i ScratchJR.
Eleven får ett uppdrag som de ska lösa och sedan ska koden analyseras och utvärderas. Vi bygger kod och lägger till funktionen – repetition. Repetition kan liknas med loop, något som upprepas.
I en sekvens läser datorn koden uppifrån och ner en gång.
I en repetition upprepas koden, så många gånger som man ger instruktion om.
Nu börjar mönster, algoritmer samt flöde bli allt tydligare i elevens tänkande. I övningen följer eleven stegvisa entydiga instruktioner.
Eleven ska nu få fortsätta bygga med gult startblock och blått rörelseblock utifrån givet uppdrag. Vi lägger till och förklarar hur repetitioner, röda ”föralltid-block”, fungerar. Koden ska sedan testas och utvärderas.
30-60 minuter
Projektor
Digitala enheter som ska användas
Scratch jr
LGR11
Teknik
- Att styra egna konstruktioner eller andra föremål med programmering. (Sida 285)
Matematik
- Koordinatsystem och strategier för gradering av koordinataxlar. (Sida 59)
- Hur algoritmer kan skapas och användas vid programmering. Programmering i visuella programmeringsmiljöer. (Sida 59)
Förberedelser
Skriv eventuellt ut elevuppdraget.
Arbetsgång
- Gemensam genomgång.
* Prata om sekvens, då läser datorn koden uppifrån och ner en gång
* Repetition upprepas koden, så många gånger som man ger instruktion om. - Berätta uppgiften.
- Börja koda.
- Visa lärare, eventuellt ändra eller lägga till saker.
- Utvärdera.

Tips!
Lika många steg åt höger som åt vänster, upp och ner, på så vis kan katten gå i en repetition utan att den blir fel efter en stund.
Ett helt varv (360 grader) på ”vrid” är 12, som timmar på klockan. Därmed är en kvarts varv vid varje hörn.