Gå i trappa
Lektion 4
App, Blockprogrammering, Repetition, Scratch jr
Eleven ska nu få fortsätta bygga med gult startblock och blå rörelseblock utifrån givet uppdrag. Repetera och förklara hur de orangea blocken fungerar, med fokus på upprepa - loop. Koden ska sedan testas och utvärderas.
Förklara de orangea blockens funktioner och förklara vad loopar gör och hur de fungerar.
Vi programmerar ett flöde och använder loop.
30-60 minuter
Projektor
Digitala enheter som ska användas
Scratch jr
LGR11
Teknik
- Att styra egna konstruktioner eller andra föremål med programmering. (Sida 285)
Matematik
- Koordinatsystem och strategier för gradering av koordinataxlar. (Sida 59)
- Hur algoritmer kan skapas och användas vid programmering. Programmering i visuella programmeringsmiljöer. (Sida 59)
Förberedelser
Skriv eventuellt ut elevuppdraget.

Arbetsgång
- Gemensam genomgång.
* Förklara de orangea blockens funktioner och förklara vad looper gör och hur det fungerar. - Berätta uppgiften.
- Börja koda.
- Visa lärare, eventuellt ändra eller lägga till saker.
- Utvärdera.
Tips!
Mellan siffrorna 1 och 2, 2 och 3 ska katten se ut som den går i en trappa.
Påminn eleverna att det är bättre att ha kort kod med upprepning än en lång kod där alla kommandon ligger i följd. Det kräver mer att läsa en lång kod.