Gå i trappa
Lektion 4
App, Blockprogrammering, Repetition, Scratch jr
Eleven ska nu få fortsätta bygga med gult startblock och blå rörelseblock utifrån givet uppdrag. Repetera och förklara hur de orangea blocken fungerar, med fokus på upprepa - loop. Koden ska sedan testas och utvärderas.
Förklara de orangea blockens funktioner och förklara vad loopar gör och hur de fungerar.
Vi programmerar ett flöde och använder loop.
30-60 minuter
Projektor
Digitala enheter som ska användas
Scratch jr
LGR11
Teknik
- Att styra föremål med programmering. (Sida 284)
- Några föremål i elevens vardag och hur de är anpassade efter människans behov. (Sida 284)
Matematik
- Naturliga tal och deras egenskaper samt hur talen kan delas upp och hur de kan användas för att ange antal och ordning. (Sida 57)
- Hur entydiga stegvisa instruktioner kan konstrueras, beskrivas och följas som grund för programmering. Symbolers användning vid stegvisa instruktioner. (Sida 57)
Förberedelser
Skriv eventuellt ut elevuppdraget.
Programmera dagens övning så att du känner dig förberedd och vet innehållet i uppdraget.

Arbetsgång
- Gemensam genomgång.
* Förklara de orangea blockens funktioner och förklara vad looper gör och hur det fungerar. - Berätta uppgiften.
- Börja koda.
- Visa lärare, eventuellt ändra eller lägga till saker.
- Utvärdera.
Tips!
Mellan siffrorna 1 och 2, 2 och 3 ska katten se ut som den går i en trappa.
Påminn eleverna att det är bättre att ha kort kod med upprepning än en lång kod där alla kommandon ligger i följd. Det kräver mer att läsa en lång kod.