Skicka ut ström 2.0
Lektion 2
Högtalare, Ljussensor, Lysdioder, Microbit
Lektionen bygger på lektion 1 i detta temaområde.
Vi kommer nu testa Microbits ljussensor. Microbiten skall tända/släcka diod och/eller låta högtalaren tjuta beroende på om det är ljust eller mörkt i rummet. Exempelvis gatubelysning, skåpsbelysning, enklare tjuvlarm osv
Högtalare som låter. Testa olika melodier och effekter, t ex i kombination med ikoner på microbitens display
Ljud tillsammans med lysdioder
Bygg en konstruktion som får låta och lysa
1-3 timmar
Microbit
Dator eller surfplatta/mobil
makecode.microbit.org
Nattlamapa
Larm till låda
Blinkande väskbelysning
Dokumentationsmaterial
1 x micro USB kabel
1 x AAA batterihållare
2 x AAA batterier
2-4 krokodilklämmor
1 lysdiod
1 högtalare eller hörlurar
ev modellera tejp, ståltråd mm beroende på montering/pyssel
LGR11
Matematik
- Hur entydiga stegvisa instruktioner kan konstrueras, beskrivas och följas som grund för programmering. (Sida 57)
Teknik
- Att styra föremål med programmering. (Sida 284)
- Material för eget konstruktionsarbete. Deras egenskaper och hur de kan samman fogas. (Sida 284)
- Egna konstruktioner där man tillämpar enkla mekanismer. (Sida 284)
- Några föremål i elevens vardag och hur de är anpassade efter människans behov. (Sida 284)
Förberedelser
Här behöver vi börja prata om "foreverloopen" och dess villkor. I ett av dessa fall vill vi koppla till ljussensorn på Microbit, dvs alltid när det är mörkt ute skall lampan lysa, annars när det är ljust skall lampan vara släkt. Även villkorssatsen behöver eleverna nu jobba med.
Här kan vi diskutera miljöaspekt, är det viktig att släcka lampan när man går ut ur ett rum, varför lyser inte gatubelysningen hela dagarna osv.
Arbetsgång
- Tilldela eleverna olika projekt
- Skriv kod
- Montera
- Resultat
- Slutsats
Andra sensorer!
Nu är vi lite varma i kläderna så om eleverna är mogna kan de välja välja en annan sensor/trigger för sina villkor. kanske temperatur, kompassriktning eller tiltläge.