Virtuellt husdjur
Lektion 3
Microbit, Skapande, Virtuellt husdjur
Under denna lektion ska eleverna skapa ett virtuellt husdjur som reagerar när knapparna trycks på.
Tänk dig 90-talets Tamagotchi, där en karaktär ändrar sig efter omgivningen. Berätta gärna om din egna upplevelse kring Tamagotchin, det sägs att den är på uppsving igen.
Eleverna kommer att får lära sig att koppla ihop input från omgivningen, till att microbiten reagerar och utför en handling.
Eleverna fortsätter att dokumentera som de gjort de tidigare lektionerna, men den här gången dokumenterar de endast en gång på slutet.
När eleverna kodat färdigt kan de skapa en kropp till microbiten med hjälp av exempelvis lego, färgat papper och andra saker som redan finns i klassrummet.
Ett tips kan vara att låta eleverna söka (på exempelvis google) bilder på microbit för att få inspiration till sitt bygge. Låt fantasin och kreativiteten flöda!
1-2 timmar
Microbit
Dator eller surfplatta/mobil
Bildspel (Klicka på "skrivskyddad" för att öppna filen)
makecode.microbit.org
Dokumentationsmaterial
Eventuellt material för att pynta microbit
Hex.-filer:
Virtuellt husdjur
LGR11
Matematik
- Hur algoritmer kan skapas och användas vid programmering. Programmering i olika programmeringsmiljöer. (Sida 60)
- Hur algoritmer kan skapas, testas och förbättras vid programmering för matematisk problemlösning. (Sida 61)
Teknik
- Egna konstruktioner där man tillämpar styrning och reglering, bland annat med hjälp av programmering. (Sida 286)
Förberedelser
Testa olika sätt att använda knapparna som dina elever kan tänkas vilja använda dem på.
Arbetsgång
- Introduktion av lektionen med stöd av bildspelet.
- Presentera lektionens uppdrag.
- Arbeta med uppdragen.
- Dokumentera.
- Diskutera.
Introduktion av lektionen med stöd av powerpoint- presentation.
Diskutera
Tips!
Sökord som ni kan utgå från:
Microbit lego
Microbit play
Microbit create
Microbit bulid
Microbit crafts
Microbit skapa