Villkor/Input
Lektion 4
Microbit
Den här lektionen ska du och dina elever skapa er första repetition på era microbit!
Detta är en fortsättning på lektion 3, så om ni har möjlighet kan ni utföra dessa under samma lektionstimma.
Uppdraget:
Fortsätt på ditt tidigare program från lektion 3.
a.) Nu ska du skapa en kod för två olika input. När du klickar på knappen A så ska ett namn synas och visas på en sträng. När du klickar på knappen B så ska ett nytt namn synas på en sträng. Testa dig fram och se hur du kan göra.
b.) Är du nöjd med din kod? För då över filen till din microbit.
c.) Utveckla ditt program genom att programmera knapp A+B och få ytterligare ett namn att visas.
20 minuter
Microbit
Dator eller surfplatta/mobil
makecode.microbit.org
Dokumentationsmaterial
LGR11
Matematik
- Hur algoritmer kan skapas, testas och förbättras vid programmering för matematisk problemlösning. (Sida 61)
Förberedelser
Testa gärna övningen själv före lektionsstart. ✨
Arbetsgång
- Introducera lektionen för eleverna.
- Presentera lektionens uppdrag.
- Arbeta med uppdragen.
- Dokumentera.
- Diskutera.
Tips!
Vid överföring av fil:
Knappen ”Ladda ner” sparar din fil till din dator till mappen ”hämtade filer”. Använd usb-kabel för att koppla in din microbit i datorn och för över .hex-filen till din microbit. Knappen ”Spara” så sparas projektet bara i webbläsaren.