Skicka ut ström 2.0
Lektion 2
Högtalare, Larm, Ljussensor, Lysdioder, Microbit, Sluten krets
Lektionen bygger på lektion 1 i detta temaområde.
Vi kommer nu testa Microbits ljussensor. Microbiten skall tända/släcka diod och/eller låta högtalaren tjuta beroende på om det är ljust eller mörkt i rummet. Exempelvis gatubelysning, skåpsbelysning, enklare tjuvlarm osv
1-2 timmar
Microbit
Dator eller surfplatta/mobil
makecode.microbit.org
Nattlamapa
Larm till låda
Blinkande väskbelysning
Dokumentationsmaterial
1 x micro USB kabel
1 x AAA batterihållare
2 x AAA batterier
2-4 krokodilklämmor
1 lysdiod
1 högtalare eller hörlurar
ev modellera tejp, ståltråd mm beroende på montering/pyssel
LGR11
Matematik
- Hur algoritmer kan skapas och användas vid programmering. Programmering i visuella programmeringsmiljöer. (Sida 59)
Fysik
- Elektriska kretsar med batterier och hur de kan kopplas samt hur de kan användas i vardaglig elektrisk utrustning, till exempel i ficklampor. (Sida 170)
Teknik
- Tekniska lösningar som utnyttjar elkomponenter och enkel elektronik för att åstadkomma ljud, ljus eller rörelse, till exempel larm och belysning. (Sida 284)
- Ord och begrepp för att benämna och samtala om tekniska lösningar. (Sida 285)
- Att styra egna konstruktioner eller andra föremål med programmering. (Sida 285)
- Olika sätt att hushålla med energi i hemmet. (Sida 285)
Förberedelser
Här behöver vi börja prata om "foreverloopen" och dess villkor. I ett av dessa fall vill vi koppla till ljussensorn på Microbit, dvs alltid när det är mörkt ute skall lampan lysa, annars när det är ljust skall lampan vara släkt. Även villkorssatsen behöver eleverna nu jobba med.
Här kan vi diskutera miljöaspekt, är det viktig att släcka lampan när man går ut ur ett rum, varför lyser inte gatubelysningen hela dagarna osv.
Arbetsgång
Tips!
Nu är vi lite varma i kläderna så om eleverna är mogna kan de välja välja en annan sensor/trigger för sina villkor. kanske temperatur, kompassriktning eller tiltläge.