Olika val
Lektion 11
Blockprogrammering, Datalogiskt tänkande, Instruktioner, Scratch jr
Göra ett val
Eleven ska nu få prova att programmera olika val. Det innebär att man programmerar parallella kodslingor som innebär att koden (objekten) kan ta olika vägar i projektet. Vi introducerar ett nytt startblock "rör vid annan figur". Vi lägger också till att programmeringskoden gör så att projektet byter till ny bakgrundsbild, vi använder röda bakgrundsblock.
30-60 minuter
Projektor
Digitala enheter som ska användas
Scratch jr
LGR11
Teknik
- Att styra föremål med programmering. (Sida 284)
Matematik
- Hur entydiga stegvisa instruktioner kan konstrueras, beskrivas och följas som grund för programmering. Symbolers användning vid stegvisa instruktioner. (Sida 57)
- Strategier för matematisk problemlösning i enkla situationer. (Sida 58)
Förberedelser
Skriv eventuellt ut elevuppdraget.
Programmera dagens uppdrag.
Arbetsgång
- Gemensam genomgång
Börja genomgången med att prata om de olika sätten att bygga kod, om att göra val.
* Gå igenom gult startblock - ”rör vid annan figur”.
* Visa hur man lägger till nya sidor i projektet.
* Gå igenom att varje ny sida i projektet har egna objekt som ska programmeras, inget följer med från tidigare bakgrund.
* Visa hur man kopierar kod mellan objekt.
* Gå igenom hur man kan använda de röda bakgrundsblock som det är en bakgrundsbild på.
* Repetera de lila utseendeblocken. - Berätta uppgiften.
- Börja koda.
- Visa lärare, eventuellt ändra eller lägga till saker.
- Utvärdera
Effektivisera och prova att kopiera kod till en annan figur: Håll i din kod och dra den över till en annan figur.